Friday, November 5, 2010

pendidikan bahsa arab

Matlamat pendidikan Islam adalah untuk menghasilkan muslim yang berilmu, berketrampilan, beramal soleh, beradab, dan berakhlak mulia berdasarkan al-quran dan as-sunnah sebagai hamba dan khalifah allah yang bertaqwa dan menyumbang kepada tamadun bangsa dan negara. Projek (J.Q.A.F) merupakan sebahagian daripada usaha khusus kearah memenuhi matlamat murni itu.
(J-Q.A.F) adalah projek pengukuhan dalam pendidikan islam. Projek ini berfokus kepada Jawi, al-quran, Bahasa Arab dan kewajiban agama di sekolah-sekolah. Turut memperkasakan Pendidikan Islam melalui penekanan khusus antaranya dalam Bahasa Arab
Objektif projek ini antaranya membolehkan semua murid mempelajari Bahasa Arab di peringkat awal persekolahan. Dengan tercetusnya idea mewajibkan bahasa arab kepada semua murid islam di sekolah kebangsaan, bahagian kurikulum pendidikan islam dan moral, bahagian pendidikan islam, kementerian pelajaran malaysia telah mengorak langkah menggubal model-model alternatif yang difikirkan perlu atau sesuai  bagi tujuan pelaksanaan program (J.Q.A.F). Oleh yang demikian itu, program tersebut dijalankan hendaklah berpandukan kepada bahan-bahan terutamanya modul-modul yang berkaitan.
Projek ketiga, program bahasa arab: buku panduan pelaksanaan bahasa arab dan modul pengajaran dan pembelajaran bahasa arab. Dalam buku panduan dan modul pengajaran tersebut terdapat sukatan pelajaran bahasa arab yang merangkumi kemahiran menulis bagi memudahkan guru mengajar matapelajaran tersebut. mengajar matapelajaran bahasa arab dalam kalangan murid-murid yang bukan bahasa ibundanya turut mendatangkan cabaran kepada guru-guru. kebanyakannya disebabkan oleh ketidakfahaman mereka dalam berbahasa asing selain dari bahasa ibunda mereka.

No comments:

Post a Comment